Digitalisering in de flexmarkt heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Magazine Flexmarkt schreef er in het februarinummer een uitgebreid artikel over. Marion van Happen, onze Chief Operating Officer, werd geïnterviewd over de digitale transformatie die we bij USG People doormaken. USG People heeft veel vooruitgang geboekt op het vlak van digitalisering. Van robotisering en de inzet van ‘growth hackers’ tot de introductie van een nieuwe matching-technologie met behulp van machine learning.

In het Flexmarkt artikel wordt een tipje van de sluier opgelicht over een nieuwe stap van USG People op het vlak van digitalisering. In 2019 wordt ‘Match Hack’ uitgerold. Ofwel het ‘omgekeerd matchen’ van professionals. Bij Match Hack wordt het recruitment proces omgedraaid. Er wordt niet een persoon aan een vacature gekoppeld, maar er wordt gekeken naar kandidaten die niet aan het werk zijn en op basis van hun skills wordt voor hen de juiste vacature gezocht. Een match die dus uitgaat van de kandidaat en wat bij hem of haar past en niet de vacature zelf. Later dit jaar kunnen we hier meer over vertellen. In het artikel wordt verder ingegaan op de stappen die USG People heeft gezet op het vlak van robotisering. “Bij alles wat we met digitalisering doen, staat de mens centraal. Technologieën moeten klanten, kandidaten, maar ook onze collega’s ondersteunen en toegevoegde waarde bieden. Zodat hun werk leuker en makkelijker wordt. Bij de receptie in Almere staat een robot die een aantal taken van onze menselijke hospitalityprofessionals overneemt, zoals het registreren van gasten. Door repeterende werkzaamheden door de receptierobot over te laten nemen, komen onze hospitalityprofessionals toe aan dat wat hun werk juist zo mooi maakt: het daadwerkelijk ontvangen en praten met gasten.”, vertelt Marion van Happen in het artikel.

Ook de wijze van recruiting en growth hacking komen aan bod: “Niet alleen de matchingstechnologie is slimmer geworden (het systeem leert nu van elke vorige match of afwijzing), ook de rol van de consultants is anders geworden. Experimenteren is het toverwoord”, aldus van Happen. “Samen met The Talent Institute hebben we ervoor gezorgd dat het nu growth hackers zijn die bij ons recruitment doen. De arbeidsmarkt is krap – mensen zijn schaars, banen zijn er in overvloed – dus moet je op alternatieve manieren zoeken naar mensen. Dus niet massaal vacatures plaatsen op jobboards, maar heel gericht met digitale tools op zoek naar de juiste kandidaten voor een bepaalde functie.”

Wil je meer lezen over de digitalisering op de flexmarkt? Lees hier het hele artikel van Paul Poley in Flexmarkt (p.28-31).